SENYUM seindah suria, yang membawa cahaya, SENYUMlah dari hati duniamu berseri... SENYUM umpama titian, dalam kehidupan, kau terSENYUM ku terSENYUM, kemesraan menguntum... SENYUM... kepada semua, SENYUManmu amatlah berharga, SENYUM... membahagiakan, dengan SENYUMan terjalinlah ikatan...

Wednesday, October 24, 2007

.::Arab Jordan Melayu Malaysia::.

Tsaqafah Penduduk Arab Jordan

Sebelum itu, ayuh kita sedekahkan Al-FATIHAH buat Allahyarham Zaid yang telah kembali kerahmatullah baru2 ini... beliau meninggal dunia akibat kemalangan jalanraya di Mesir.
"21 Oktober, `Asyirah Muhammadiah, Kaherah- seorang pelajar lepasan KIAS yang baru tiba di Mesir, saudara Zaid bin Muhammad telah menghembuskan nafas terakhir apabila terlibat dalam kemalangan jalan raya di Jalan Solah Salim, Kaherah." Setelah 2 bulan aku menetap dicni, pelbagai perkara2 baru dpt aku pelajari dan dalami. alhamdulillah aku dpt menyesuaikan diri walaupun perbezaan tsaqafah yg berbeza antara Malaysia Jordan.. Disini aku tertarik utk berbicara mengenai sedikit pengetahuan mengenai sebuah negara yg bernama Jordan ini.. PERTAMANYA dari segi pakaian, pada awal kedatangan ku kesini, agak terkejut apabila susahsgt nak nampak pompuan (bukannya nak menggatal) di tgh2 pekan Mu'tah ni, samada di kedai ke, pekan2 ke, jalan2 ke, ataupun ditmpt diawam, tetapi bila di Jamiah, masyaAllah... mcm smut pompuan ni, mmg dah adat cni, pompuan x digalakkan utk keluar ke tmpt2 terbuka.. Yang eloknya dicni, pompuan2 kat cni masih menjaga aurat walaupun ade segelintir yg dah terkesan dgn pengaruh barat.. seksi2 mereka plak x lah melampau sgt mam di Malaysia yg menampakkan pusat (pusat serenti) hehehe ataupun sewaktu dengannya.. KEDUANYA masalah air kat cni mmg kerap terjadi, baru2 ni rumah aku ketiadaan air, adusssss.... betapa peritnya hidup tanpa air, nak masak suasah, nak solat kna g surau, kalu x mandi tu perkara biasalah sbb airnya terlalu sejuk.. kalu leh x nak lgsg sentuh air.. hehe ok lah, bersambung lagi dlm posting akan datang... salam...

3 comments:

ryosukida said...

slm..kte rse bnde tuh hanya terjadi kat mutah je kot..kat irbid ni..berlambak2..

Syafique said...

oooh ye ke.. teman x tau sgt.. maklumlah tahun 1.. anyway.. thanx 4 your comment.. peace!! :)

mysyb said...

Tulisan Arab Melayu (ARMEL) telah dilupakan banyak pihak, khususnya dunia usaha dan dunia kerja. Saat ini anak-anak sekolah SD & SMP di Riau masih mempelajari penulisan tersebut.

Menurut kami, ada beberapa pola untuk melestarikan armel, salah satunya lewat siklus ekonomi. Setiap ada kebutuhan pasti ada suplai, rumus ekonomi inilah yang sebaiknya digunakan oleh Pemda untuk melestarikan armel.

Sebagai contoh bila administrasi intern perkantoran pemda Riau semuanya menggunakan aksara arab melayu dengan sendirinya akan ada kebutuhan editor arab melayu yang bisa link dengan MS Office dan bisa digunakan disemua bentuk komputer saat ini. Contoh detailnya lagi bila regulator yang dikeluarkan oleh pemda seperti Izin-izin, Akte Kelahiran, KK, KTP, SIM, IMB, SIUP,SITU dan sebagainya diterbitkan dalam aksara melayu dengan sendirinya kita dapat melestarikan aksara tersebut karna dibutuhkan ditingkat dunia kerja.

Dengan demikian Armel tidak sebatas untuk dipelajari anak-naak selkolah semata, namun tetap dipergunakan sebagai media komunikasi didunia usaha dan dnuia kerja, yang dengan sendirinya akan lestari dan Riau dapat dijadikan pusat pelestarian arab melayu sesuai visi 2020 RIAU.

Sebagai langkah awal untuk mendapatkan Editor Arab Melayu secara cuma-cuma dapat menghubungi :

1. Lembaga Adat Melayu Riau dengan Bapak Suwarto hp. 08127638000.
2. IAIN Rianiry Banda Aceh dengan Bapak Cut Azwar hp.08566033901.
3. IAIN Medan/Sumut dengan Bapak Irwan Nasution 08126024032.
4. Balai Bahasa Sumut dengan Bapak Sihombing 08126054470.