SENYUM seindah suria, yang membawa cahaya, SENYUMlah dari hati duniamu berseri... SENYUM umpama titian, dalam kehidupan, kau terSENYUM ku terSENYUM, kemesraan menguntum... SENYUM... kepada semua, SENYUManmu amatlah berharga, SENYUM... membahagiakan, dengan SENYUMan terjalinlah ikatan...

Friday, October 12, 2007

.::Salam Lebaran Dari Mu'tah::.

Raya Pertama di Perantauan


Allahuakbar.. Allahukbar.. Allahuakbar.. Takbir raya memecah sunyi disubuh hari andai anda berada disebuah negara yg bernama Malaysia.. Tetapi jika anda berada di satu wilayah yg diberi nama Mu'tah, deruan mercun dan bunga api yg menutupi organ telinga anda... tiada takbir raya disubuh hari spt diMalaysia.. beginilah suasana lebaran yg disambut pelajar2 M'sia diJordan ini termasuklah saya... Solat sunat Aidilfitri disini berlangsung seawal jam 7 pagi bg org2 arab disni.. tetapi pelajar M'sia solat beramai2 di surau belakang rumah spt waktu M'sia jam 8.30 pg... seterusnya sessi bergambar pun dijalankan untuk memeriahkn suasana. Seterusya aku dan sahabat2 trus menuju ke rumah Dr। Malik As-Sa'adi yg merupakan abg kepada Dr। Razak As-Sa'adi ( org arab pertama yg ajar aku bah। arab semasa aku menuntut di kolej Islam॥), beliau sebenarnya patah kaki dan hanya menggunakan kerusi roda untuk bergerak॥ SHAFAKALLAH... kasihan pun ada... InsyaAllah akan sembuh x lama lg॥ dirumah beliau, kami dihidangkan dengan coklat dan manisan2 yg sedap sgt॥ x seperti diM'sia yg byk dgn kuih raya... beliau merupakan org yg paling Tsiqah pernah aku jumpa॥ tawaddhu', alim, penuh dgn keimanan diwajah beliau.. aku jd pelik sbb ramai yg call dia masa beraya kat umah dia.. rupa2ya ramai nak tanya pasal hukum solat jumaat yg jatuh pd raya pertama.. Dr. Malik menjawab solat Jumat adalah WAJIB.... aku sempat bergambar dgn Dr. Malik... gumbira sgt.. hehehe setelah jam hampir menunjukkan jam 11 pg, kami pun bergerak kerumah Ust. Usman, beliau mengambil master disini dan merupakan imam besar di Masjid Shah Alam.. tiada rakaman gambar dpt dibuat.. aku hanya mkn nasi impit dan kuih kacang.. diantara episod duka raya pertama ialah pelajar M'sia dibedil dgn mercun hinggakan ada yg terbakar kain bj raya.. sedih... manakala Ust Usman s'diri berdarah kakinya kerana dibaling mercun oleh budak2 arab yg liar... pada malamnya pula kami beraya kerumah pelajar2 M'sia berdekatan utk mengeratkan silaturrahim.. sekian raya pertama yg sungguh bermakna.. Sedih juga hati ni bila teringatkan insan tersayang di M'sia terutamanya tunang tersayang... salam...
Masak rendang dengan santan
Bangkitkan selera tetamu semua
Di sini kami mengambil kesempatan
Memohon maaf pada semua

No comments: